Positive Behavior Support wordt met name gebruikt op scholen en is daardoor ook wel bekend als SWPBS (School-Wide Positive Behavior Support). Door het NJI (Nederlands Jeugdinstituut) wordt (SW)PBS als een effectieve interventie/preventie methode gezien voor zowel het verminderen alsook het voorkomen van gedragsproblemen.
In het kort is bij (SW)PBS vooral te merken dat er sprake is van het belonen van leerlingen. Zeker op basisscholen veelal door middel van een muntjessysteem dat leerlingen zelf en/of klassikaal kunnen verzamelen. Bij het behalen van een bepaalde mijlpaal (eg. 50 muntjes voor de gehele klas) krijgen de leerlingen een beloning. Zoals bijvoorbeeld een specifieke film kijken, pyjama-dag op school, of dat de tablets voor een dag meegenomen mogen worden.
Hoewel (SW)PBS uiteraard niet zo ‘in de markt’ wordt, betreffen zaken zoals hierboven manipulatie-technieken om leerlingen ‘gewenst gedrag’ te laten zien. Ze te laten conformeren naar wat ‘sociaal wenselijk’ is.