In 1970 heeft de Autism Society (US) een voortdurende landelijke inspanning gelanceerd om het bewustzijn over autisme te bevorderen. En er tevens voor te zorgen dat iedere autist in staat is om diens hoogst mogelijke kwaliteit van leven te bereiken. In 1972 werd de eerste jaarlijkse Nationale Autistische Kinderweek (National Autistic Children’s Week). Wat zich later heeft geëvolueerd naar de Autisme Bewustzijnsmaand (Autism Awareness Month).
In 2011 is Paula C. Durbin-Westby (blogger, spreker, en activist op het gebied van mensenrechten en autisme) begonnen met de Autisme Dag (Autism Day) en de Autisme Acceptatie Maand (Autism Acceptance Month). Paula is destijds met de focus op acceptatie gestart, omdat het bewustzijn rondom autisme reeds (geruime tijd) geprobeerd was. Wat klaarblijkelijk niet werkte. Ieder jaar weer zetten wij autisten ons weer schrap voor alle angstaanjagende berichten waarin autisme wordt vergeleken met de meest afschuwelijke (zeldzame) ziektes. En daar wilde Paula graag verandering in brengen.
Verenigde Naties (United Nations)
De Wereld Autisme Dag (World Autism Awareness Day) is een van de zeven officiële gezondheid-gerelateerde jaarlijkse VN-dagen. In 2007 is 2 april door de Verenigde Naties aangewezen voor Wereld Autisme Dag. En sinds 2012 kiezen ze ieder jaar een ander thema voor deze dag:
- 2012: “Launch of Official UN “Awareness Raising” Stamp”[1]
- 2013: “Celebrating the ability within the disability of autism”[2]
- 2014: “Opening Doors to Inclusive Education”[3]
- 2015: “Employment: The Autism Advantage”[4]
- 2016: “Autism and the 2030 Agenda: Inclusion and Neurodiversity”[5]
- 2017: “Toward Autonomy and Self-Determination”[6]
- 2018: “Empowering Women and Girls with Autism”[7]
- 2019: “Assistive Technologies, Active Participation”[8]
- 2020: “The Transition to Adulthood”[9]
- 2021: “Inclusion in the Workplace”[10]
- 2022: “Inclusive Quality Education for All” [11]
Autism Speaks en “Light It Up Blue”
Als je enigszins bekend bent met de Wereld Autisme Dag / Maand, is het je rondom de maand april – naast de puzzelstukjes – wellicht ook wel opgevallen dat er dan een toename aan blauwe autisme-gerelateerde uitingen is. Dit komt weg bij de “Light It Up Blue” campagne die Autism Speaks in 2010 is gestart. Dit sluit aan bij hun logo: een (licht)blauw puzzelstukje. Ze hebben voor deze kleur gekozen, omdat mannen vaker een diagnose krijgen. Waardoor het de misvatting dat vrouwen minder vaak (of geheel niet autistisch zouden) kunnen zijn, in stand houdt.
The blue Autism Speaks puzzle piece has had a huge influence on raising awareness of autism around the world, which is why we believe it is still a worthy and effective logo. It represents the search for answers that will lead to greater understanding and acceptance of people on the autism spectrum, their diverse challenges, abilities and strengths.
Vanaf een marketing perspectief heeft Autism Speaks de campagne geniaal opgezet. Door de combinatie van puzzelstukjes en de kleur blauw, blijft de associatie met hen de gehele maand actief. In Nederland wellicht wat minder, omdat Autism Speaks hier zelf niet echt opereert. Maar wereldwijd – en uiteraard in de US – zijn ze in ieder geval wel bekend (berucht).
Ik heb er helaas geen achtergrond over kunnen vinden, maar: de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA) gebruikt geen puzzelstukje, maar wel ook blauw als basiskleur.
Afbeelding met donkerpaarse achtergrond en witte tekst: “I would hope we have moved beyond talking about autism awareness as a stand alone thing. Awareness alone is pretty meaningless. Bullies are aware their victim is ‘different’.”
Onder de tekst staat een regenboog gekleurd oneindigheid symbool.
Van: Yenn Purkis
Gebruik liever rood of goud
Als tegenbeweging op ‘Light It Up Blue’ is de #ActuallyAutistic community met #RedInstead begonnen. Voor het helpen brengen van acceptatie en ondersteuning van autistische personen. En gelijktijdig bewustzijn rondom Autism Speaks te creeëren.
In 2015 heeft de autistic activist Alanna Rose Whitney de sociale media campagne #WalkInRed gestart, als alternatief op ‘Light It Up Blue’. De hashtag heeft later een rebranding gehad naar #RedInstead om meer inclusief te zijn voor mensen met een lichamelijke beperking.1
De kleur goud komt weg bij de hashtag #OurGoldenMoment. En is gekozen, omdat het element voor goud in de periodieke tabel als Au vermeld staat.
Eigenlijk komt het er dus op neer dat wanneer je kiest voor “Light It Up Blue” (en autisme-gerelateerde uitingen met puzzelstukjes) laat zien dat je achter een autisme organisatie staat die bij autisten bekend staat als een haat-organisatie. Wanneer je echter kiest voor de kleuren rood en/of goud (en het regenboog of goud gekleurde oneindigheid symbool), laat je zien dat je naar de autistische community luistert.
Afbeeldingomschrijving; voornamelijk tekst over een lichtgroene achtergrond.
Onderwerp: Autism Acceptance.
Twee vierkante afbeeldingen naast elkaar.
Links: goudkleurige achtergrond met paarse tekst “Autism Acceptance – Light it up gold”
Rechts: rode achtergrond met in het midden een oneindigheid symbool met regenboogkleuren. Tekst daaronder leest: “#REDinstead for Autism Acceptance”
Tekst daaronder:
“If you are looking to affirm voices and lives of the fabulous autistic people around you, look for autism-positive ways to do so. The autistic communities have their own colour choices and logos. Red. Gold. The rainbow infinity symbols. Please do not ‘light it up blue’. That campaign is now regarded by many autistisch people as a hate-campaign, because of its links to an organisation that wants a future with no autistic people in it.
- Paneel 1: een bruin persoon met zwart haar en een blauw shirt (allistic) zegt “April is autism awareness month so let’s light it up blue!”
- Paneel 2: een wit persoon met bruin haar en een groen shirt (autist, links) kijkt naar de allist en zegt “While I enjoy your enthusiasm, most autistics are against Light It Up Blue.”. De allist reageert met “Why?”
- Paneel 3: De autist (links) legt uit aan de allist (rechts): “For starters, it was started by Autism Speaks which is hated by most autistics for being harmful and ableist towards us”.
- Paneel 4: De autist (links) legt verder uit aan de allist (rechts): “Secondly, blue being used as the colour of autism is based off of the disproven belief that autism mostly affects boys”.
- Paneel 5: Uitleg gaat verder: “It’s also pushing for autism awareness when we should be striving for autism acceptance. There are many who are aware of autism, but don’t accept it”.
- Paneel 6: Autist: “If you want to support autism acceptance how about you go Red instead or Light It Up Gold“. Reactie van de allist: “Okay!”. Beide hebben hier een rood shirt aan met een gouden oneindigheid symbool op de borst.